Trainers als team
Van "Projectoproep 'Deel je idee voor meer trainers'"
Ga naar het project

The BMX Devils vzw
Meer bagage voor trainers en groepsbinding zorgt voor meer kwaliteitstrainingen alsook persoonlijke groei
Als bmx-club met 120 leden is het een hele organisatie om alle groepen van een kwaliteitsvolle trainer te voorzien.
Externe trainers kunnen nuttig en nodig zijn, maar het allerbelangrijkste is om te investeren in eigen trainers die groeien uit ervaring in de sport. Hierin investeren wij al vele jaren, het is de kunst om de jeugd op tijd aan te trekken en daarna warm te houden door verbondenheid met de club. Dit is een langdurig project waarin de trainers langs alle kanten ondersteunt moeten worden waardoor ze kunnen groeien, niet enkel individueel, maar ook als groep. Leren van elkaar en een fijn groepsgevoel is eveneens heel belangrijk.
Onze hoofdtrainers worden steeds ondersteunt door een hulptrainer. Niet enkel om hulp te bieden, maar vooral om te leren van de meer ervaren trainer. Na de nodige ervariging mag de hulptrainer ook bepaalde oefeningen uitleggen, daarna zal deze de nodige feedback krijgen van de hoofdtrainer zodat ze verder kunnen verbeteren.
Hoofdtrainer kan je enkel worden door een opleiding van VTS te volgen. Dit motiveert de trainers om daadwerkelijk deel te nemen. Eenmaal je een diploma hebt, krijg je meer kansen. Vanaf het moment van slagen betaald de club deze cursus in 3 jaar volledig terug. Dit om te vermijden dat de kandidaten gaan jobhoppen en snel elders aan de slag gaan.
Doorheen het jaar organiseren we verschillende overlegmomenten met al onze trainers om de werkwijze en de manier om dingen aan te leren te synchroniseren. Het is heel belangrijk dat iedere trainer dezelfde technieken aanleert zodat de kinderen niet verward geraken. De manier waarop ze oefeningen geven kan anders zijn, maar de pure uitleg van techniek moet wel steeds overeenstemmen.
In het laagseizoen organiseren we sessies met professionele trainers. Dit om de trainers ieder jaar meer bagage mee te geven. Meer specifieke bagage van een sport zorgt voor meer zelfvertrouwen. We merken dat er bij de trainingen hierdoor meer creatieve oefeningen worden gedaan, waardoor het fun-gehalte voor de rijders ook verhoogd. Win-win.
Trainers van bepaalde groepen beoordelen ook de wedstrijden om van hieruit specifiek te werken op verbeterpunten.
Om alles in goede banen te leiden, is er uiteraard een coördinator. Enorm belangrijk als er binnen een club maar liefst 5 avonden per week verschillende trainingen per avond worden gegeven. Het bestuur zorgt voor de nodige budgetten ivm nieuwe materialen en opleidingen. De mensen van parcoursonderhoud helpen mee voor de nodige aanpassingen aan het parcours te verwezenlijken, stilstaan is achteruitgaan, dus ieder jaar passen we verder aan om te verbeteren.
Onze trainers krijgen ook zeker inspraak. Luisteren is belangrijk. Welke materialen hebben ze nodig. Wat willen ze nog bijleren of waarover willen ze meer info. Wat willen ze wijzigen aan het parcours zodat dit beter afgestemd is om te leren voor de kinderen. Hieraan samen werken en bouwen maakt de groep ook weer sterker.
Tot slot organiseren we ieder jaar een teamevent. Het is heel belangrijk om je trainers te belonen voor hun inzet en daarnaast ook aan de groepssfeer te werken. Als team geraak je veel verder. Het is nodig om elkaar buiten de club ook op andere momenten te ontmoeten. Je moet steeds het gevoel hebben dat je als trainer op andere trainers kan rekenen. Samen ben je sterker.
Als club leef je voor een sport. Daarnaast maken trainers je club. Zij zijn degene die het plezier van de kinderen bepalen.
Kinderen die graag komen sporten, die kunnen opkijken naar hun trainer en het gevoel hebben dat ze bijleren, bepalen mee het gezellige karakter van een club. We hopen dat we met deze tips andere clubs kunnen motiveren om niet enkel aan de trainer als persoon te werken, maar ook te werken aan het groepsgevoel tussen de trainers anderzijds.
