Ga naar de hoofdinhoud

Mountainbike park voor beginners en kinderen.

Van "Een idee voor sport in de toekomst? Sport Vlaanderen luistert en helpt!"

Ga naar het project

Er wordt meer en meer gefietst in Mountainbikeparken, vlakbij is er Beringen en iets verder en groter is er Winterberg. Deze parken bieden een heel manier van fietsen aan waar een andere "skillset" voor nodig is om alles uit uw bezoek te halen.

Mijn intentie is een park te maken met een kleine instap, die een brug maakt tussen nog nooit gedaan en naar bekende parken gaan. Zelf ga ik graag naar deze locaties, maar word regelmatig met mijn eigen kunnen geconfronteerd door gebrek aan oefening. Ik weet niet of zulke parken een specifieke naam hebben maar geef graag enkele voorbeelden:

Boy Konen: https://www.youtube.com/watch?v=I7ga67YKPGY

Winterberg Beginner: https://www.youtube.com/watch?v=m7Sg3V0uD48

Deze parken bieden jumps, berms en drops, elk essentiële skills die, zoals alle skills, onderhoud vragen.

Er kunnen kinderlijnen gemaakt worden om de volgende generatie te verzekeren. Ik heb online al parcours gezien voor loopfietsen en kinderfietsen (16inch) om zo een beleving mogelijk te maken voor het hele gezin. Zelf ga ik regelmatig met mijn kinderen fietsen (5 en 7 jaar) en die staan te springen voor zulke paden. Jong geleerd is oud gedaan, zeker als de technieken van dag één correct aangeleerd worden.

Zulke parken kunnen ook gebouwd worden met eerbied voor het bos en hebben slechts een beperkte helling nodig. Het lijkt me een ideale aanvulling op het bestaande park in Kattevennen, Genk. Fietsers zullen van ver komen om hier hun kunde te onderhouden en te verbeteren. Bovendien zou het sporters lokken naar een duidelijk afgebakend park die aan hun noden beantwoordt, in plaatst van de illegale hindernissen die alom gebouwd worden in de bossen tot grote ergernis van de boswachters en natuurliefhebbers. Deze sprongen kunnen gevaarlijk zijn omdat ze niet door vakmannen gemaakt werden, soms vergeten zijn en slecht onderhouden worden of gewoonweg te groots zijn.

Wat we nodig hebben om dit te kunnen voorzien is heel simpel... Plaats! Als we een plaats krijgen aangewezen om een park te maken dan kunnen we beginnen. We plaatsen een oproep voor helpende handen, dit gebeurde laatst nog bij de aanbouw van een ENDURO-park in de regio van Bouillon. Een volgende stap zou zijn om professionele trailbuilders in te schakelen. Deze vakmannen zou ik zoeken door bestaande parken aan te spreken. Het bouwplan kan in samenspraak opgesteld worden met oog op het verkregen budget.

Hopelijk valt mijn idee in goede aarde en kunnen we binnenkort jong en oud verwelkomen om kennis te maken met deze tak van onze fantastische sport!

Reacties(28)

om te kunnen reageren.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Philip Jansen
Geplaatst door:Philip Jansen
5 jaar geleden
Goed idee! Prachtig initiatief. Zou een zeer mooie uitbreiding zijn van het park in de Kattevennen. Als olympische sport met groeiende interesse is het altijd belangrijk de lijn wat te kunnen doortrekken... Van beginner tot goud.
  • geen likes
Profiel van Tom Willems
Geplaatst door:Tom Willems
5 jaar geleden
zeker een goed idee. We zijn momenteel bezig met de realisatie van een technisch stuk die over de snowboad-heuvel gaat. We kunnen jouw idee ook eens verder bespreken en bekijken wat al dan niet mogelijk is.
  • 3 likes
Profiel van Inge Indesteege
Geplaatst door:Inge Indesteege
5 jaar geleden
Superidee! Zal een groot succes worden!
  • 1 like
Leuk idee. Het bestaande park in Genk wordt wel al effectief nog licht uitgebreid maar er is altijd plaats voor meer variatie. Misschien moet je dit idee ook al eens afstemmen met de verantwoordelijke van Sport Vlaanderen Genk.
  • 1 like
Profiel van Gerd Houben
Geplaatst door:Gerd Houben
5 jaar geleden
Goed idee, slechte locatie, gezien de grote drukte die er reeds is op het domein.
  • 1 like
Top idee !! Wij kunnen zeker helpen met de bouw we bouwen zo al meerdere parken . Info@getinsane.be voor meer info
  • 2 likes
Profiel van Wim Bullens
Geplaatst door:Wim Bullens
5 jaar geleden
Mooi idee , hopelijk komt dit tot een goed eind
  • 1 like
Super goed idee
  • 2 likes
Profiel van Tom Viaene
Geplaatst door:Tom Viaene
5 jaar geleden
Top idee! Zoals je zelf al zegt zijn er wel enkele parken te vinden in België maar nog veel te weinig. Mensen gaan niet elk weekend een uur of langer in de auto zitten voor naar een park te rijden. Uitbreiding van dit soort concept komt de sport alleen ten goede. Mijn steun heb je.
  • 1 like
Super idee!
  • 1 like
Totaal aantal likes: 75, totaal aantal dislikes: 0
. Log in om te reageren.. Log in om te reageren.

Delen

Geplaatst door

Huidige status

in overweging

Locatie

Unable to display map. WebGL2 support is required.
Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
https://esriurl.com/webgl-faq
Powered by Esri