Ga naar de hoofdinhoud

Competitiesport zonder scheidsrechter - casestudy Ultimate frisbee

Van "Deel je idee voor #SIC2021 !"

Ga naar het project

Na zo goed als elke voetbalwedstrijd komt er commentaar op de scheidsrechter en/of de var. Voor veel (jongeren)competities is het ook moeilijk om scheidsrechters te vinden.

Maar zijn scheidsrechters noodzakelijk om op een aangename manier te sporten en zelfs competities te organiseren?

Spelers, organisatoren en federaties in Ultimate Frisbee denken van niet.

In Ultimate frisbee spelen we al decennia zonder scheidsrechters. Dit zowel op toernooien met het niveau van café-voetbal als in nationale, Europese en wereld-kampioenschappen.

Dit werkt zeer goed, ik zou durven zeggen beter dan in veel sporten met een scheidsrechter.

Nu is het niet eerlijk om te zeggen dat Ultimate frisbee geen scheidsrechters heeft. Eigenlijk is elke speler scheidsrechter. Iedereen heeft de taak de regels te volgen en te overwaken. Indien een tegenspeler een fout begaat mag elke speler dit aangeven. De overtredende speler kan dan akkoord gaan of de fout betwisten. Dit systeem werkt zeer goed. Ook doordat er geen "straffen" zijn voor fouten. De grootste "straf" bij een overtreding is dat de aanvallende ploeg toch de pass mag vangen. Er is dus geen onbewuste afweging zoals in sommige sporten: riskeer ik een rode kaart/strafschop om dit punt te vermijden?

Als oud-voorzitter van de Belgische en Vlaamse Ultimate frisbee federatie, meervoudig Belgisch kampioen en 3-voudig deelnemer aan Europese of wereldkampioenschappen wil ik graag mijn ervaring delen met andere sport-organisatoren.

Ik kan dit staven met attractief beeldmateriaal.

Reacties(1)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Wim Samyn
Geplaatst door:Wim Samyn
5 jaar geleden
Akkoord - dit idee is, zeker in alle niet-betaalde sportactiviteiten en niveau, meer dan een test waard. Het lost ook de krapte aan scheidsrechters op. In jeugdreeksen volleybal gebruiken we soms een handfluitje in handen van een van de coaches, daar speel je dan ook zonder scheidsrechter. Fluitsignalen zijn nuttig om het spel te structureren (starten spelfase, afsluiten spelfase). In 99% van de gevallen werkt dit prima.

    Delen

    Geplaatst door

    Huidige status

    gezien