Bokstherapie
Van "Wie wint het Vlaams Sportjuweel voor het Warmste Sportinitiatief 2023?"
Ga naar het project

Door de coronajaren zagen wij (nog meer dan anders) dat jongeren zichzelf kwijt zijn en het moeilijk is om nog ergens een uitlaatklep en klankbord te vinden. Opgekropte frustratie, woede, eenzaamheid, in sommige gevallen een slechte thuissituatie, angst, ... Dit zijn enkele aspecten die leven bij jongeren.
Als sportdienst hadden wij het idee om een reeks op te starten waar zelfverdediging centraal staat. Samen met psychotherapeut en gevechtsporter Sofie Vanderhaeghe van ’t SchildPad werd er een eerste keer rond de tafel gezeten om dit idee verder uit te broeden. Met meer dan 20 jaar ervaring in gevechtssport (karate en kickboks) kent ze de sport namelijk als geen ander. Maar al snel kwam er naar boven dat er parallel een grote nood is voor aandacht aan het emotionele en mentale welzijn bij jongeren. Zo sloot ook onze jeugdopbouwwerker Dimitri van Overkop aan om deze nieuwe lessenreeks mee te ondersteunen. Bokstherapie werd bij deze geboren.
Sofie heeft zelf ervaren hoe gevechtssport een uitlaatklep kan zijn. Het is ook een sport die controle, doorzettingsvermogen en zekerheid kan geven. Langs de andere kant is de sport ook een manier om hard te zijn, zowel emotionele als fysieke pijn te onderdrukken en te negeren. Vanuit die ervaringen en inzichten groeide het verlangen: Hoe mooi zou het zijn als beide er mogen zijn, kwetsbaarheid en kracht? Een uitlaatklep via sporten, met aandacht voor hetgeen gevoeld wordt en waar misschien nog geen woorden voor zijn.
Dit is dan ook wat we doen tijdens de bokstherapie. De gevechtsport gebruiken als uitlaatklep om alle frustraties, onzekerheden, woede en zoveel meer los te laten! Maar ook de mentale ondersteuning geven in groep en indien nodig individueel om hen een klankbord te geven en te zeggen dat het ok is om die gevoelens te hebben.
De sessies worden in korte reeksen en kleine groepen verschillende keren per jaar aangeboden. Niet alleen voor jongeren, maar ook voor jongvolwassenen. Dankzij de conventie (wingg en kwadraat) ligt de financiële drempel zeer laag. Zo betalen de deelnemers €2,50 per les. Het is verplicht voor de deelnemer om deel te nemen aan de volledige reeks van 4 sessies. Doen ze dit, dan kunnen de jongeren via overkop hun inschrijvingsgeld terug krijgen. Is de reeks afgelopen dan is er nadien een opvangnet voorzien zowel bij overkop als bij 't Schildpad om de jongeren verder te begeleiden en ondersteunen. Ook de doorstroom naar lokale sportclubs wordt aangemoedigd als de jongeren dit wensen.
We wisten niet hoe dit onthaald zou worden, maar de reacties na de eerste reeks waren lovend! Ondertussen zitten wij aan de derde reeks voor zowel jongeren als jongvolwassenen en is er een nauwe samenwerking met de lesgevers van de gevechtsportclub van Poperinge. Het is een verhaal dat goed uit de startblokken is geschoten en blijft groeien met telkens weer meer partners.
Omdat deze reeks delicate kwesties naar boven brengt, en wij de veilige cocon voor onze deelnemers willen bewaren, is er geen video materiaal nog foto materiaal voorhanden. Wel deel ik graag de feedback die we gekregen hebben op de bevraging na de eerste reeksen. De powerpoint accentueert enkele opvallende uitspraken en cijfers uit de bevraging. Persoonlijk kreeg ikzelf kippenvel bij het lezen van de feedback...
Als sportdienst en stad zijn wij zeer trots dat wij dit verhaal hier hebben kunnen opstarten. Sofie van 't SchildPad, Dimitri van overkop alsook de betrokken lesgevers, clubs en conventies, zijn wij dan ook enorm dankbaar om dit mede mogelijk te maken.
Het Sportjuweel is daarom een verdienste voor hen. Als sportdienst voorzien wij de inschrijvingen, ondersteuning en infrastructuur. Maar het is Sofie, Dimitri en de lesgevers die de confrontatie met de jongeren aangaan, en hen een veilige thuishaven geeft. Zij zijn dan ook in mijn ogen de mensen die deze prijs 190% verdienen.
