Blades on Track
Van "Wie wint het Vlaams Sportjuweel voor het Warmste Sportinitiatief 2024?"
Ga naar het project

Blades on Track is gegroeid vanuit een groep enthousiaste bladerunners van het revalidatiecentrum UZ Gent, waarbij sinds enige tijd ook andere prothesegebruikers aansluiten.
Lopen is een van de meest toegankelijke sporten, maar na een amputatie wordt het moeilijker. Blades on Track wil dit bespreekbaar maken door bladerunners in de kijker te zetten.
Het is voor een prothesegebruiker niet evident om te starten met lopen zonder gespecialiseerde begeleiding. Er bestaan geen loopclubs die zich specifiek hierop richten. Ook de ondergrond kan bepalend zijn of het bladerunnen veilig kan verlopen. Bovendien is er ook een hoge financiële drempel: de kostprijs van één blade en loopkoker kan gaan van 7 000 tot 20 000€ en moet volledig door de runner zelf gedragen worden. Bijgevolg blijft lopen een luxe voor vele prothesegebruikers.
Ondanks alle moeilijkheden is het voor mensen met een stapprothese belangrijk om te kunnen lopen gezien dit fysieke, mentale en ook sociaal maatschappelijke voordelen biedt. Lopen zorgt bijvoorbeeld voor een grotere uithouding en een beter evenwichtsgevoel, waardoor het dagelijkse functioneren er ook op vooruit gaat. Bladerunnen vergroot het zelfvertrouwen, versterkt het zelfbeeld en helpt om het taboe rond amputatie te doorbreken. Het geeft ook de kracht om weer de stap naar het werk te zetten of een ander engagement op te nemen. Samen met andere bladerunners lopen geeft een energieboost en zorgt voor een diepgaande band die de loopmomenten overstijgt.
Vanuit de vele voordelen is Blades on Track gestart in het UZ Gent. Deze groep is uniek in Vlaanderen. Wekelijks zijn er trainingen onder begeleiding van een gespecialiseerde kinesist. Daarnaast nemen we deel aan sportevenementen zoals de 10 mijl van Gent, de marathon van Brugge, de memorial Van Damme, niet enkel voor de sport, maar ook om een statement te maken voor toegankelijk sporten, ook voor wie een blade nodig heeft. Want moet niet iedereen "gewoon" kunnen lopen?
