Bikepark Zandbergen Antwerpen
Van "Een idee voor sport in de toekomst? Sport Vlaanderen luistert en helpt!"
Ga naar het project

Wat de zwarte route van sport Vlaanderen betreft had ik graag een voorstel gedaan om de huidige mountainbike route deels aan te passen en uit te breiden zodat deze wel berijdbaar kan zijn in nattere periodes. Gezien de kleigrond en het gebrek aan andere mtb-parcours in de regio is deze plek meer dan de helft van het jaar een grote modderpoel.
Men zou bijvoorbeeld sommige delen van de route kunnen voorzien van een doorlatende verharding (grind) die ook gebruikt wordt voor bijvoorbeeld de trage wagen in en rond de Zuidrand. Alsook stukken North Shore (houten bruggen) incl drops en rockgardens. (Zie bikepark Beringen)
In 2020 deed Antwerps districtsschepen van Sport Charlie Van Leuffel nog een voorstel voor een mountainbikeparcours in en rond de ringparken en groene zones langs de ring. Dit voorstel werd overgemaakt aan schepen van Mobiliteit Koen Kennis maar sindsdien is het erg stil hier rond. Logisch want deze parken staan uiteraard niet te springen voor een verhoging aan tweewielers in een Provincie met een alreeds groot groentekort.
Voor dit voorstel zal wellicht ook niet iedereen even enthousiast zijn maar gezien de groeiende interesse in de sport en het geringe aanbod waar men de sport kan beoefenen moet men bij de Provincie toch zeker interesse hebben in een dergelijk project. Bij het aanpakken van de zwarte lus kan er ook een mooi wandelpad worden gecreëerd zodat wandelaars ongestoord kunnen genieten van de natuur.
Natuurpunt beheerd aan de overkant van de E19 een natuurgebied 'de vuile plas' waar men niet mag mountainbiken wat uiteraard moet gerespecteerd worden maar in verhouding is de route van Sport Vlaanderen heel erg schraal wat betreft het mountainbike aanbod voor de regio.
Er is ook de vzw DirtE19 en AntwerpBMX die een deel van het terrein mogen gebruiken. De ervaring van hen kan zeker gebruikt worden in de aanleg van een bikepark op het gehele terrein van de Zandbergen.
Als je ziet wat er kan gebeuren op een terril als die van Beringen en Genk of een afvalberg als Bikepark Mook en Col du Kragge in Nederland dan is er in Kontich/Edegem zeker potentieel om er iets moois van te maken.
Dit zou ook een aanvulling kunnen zijn voor de andere sporten die hier reeds kunnen beoefend worden. Buiten sporthal Kattenbroek zijn er ook terreinen voor hockey, padel/squash, trampolinepark, paintball, voetbal, tennis,..
Dus in samenspraak met de gemeentes Kontich/Edegem, Sport Vlaanderen, natuurpunt en MBF(Mountain Bike Federation Belgium) kan Sport Vlaanderen er misschien voor zorgen dat er hier een volwaardig bikepark kan voorzien worden voor de Zuidrand in Antwerpen?
Op termijn zouden hier ook sportkampen en evenementen kunnen plaatsvinden zoals een mtb-wedstrijd, veldloop, cyclocross,..
