Ga naar de hoofdinhoud

Bikepark Maaseik

Van "Start een unieke wielerclub"

Ga naar het project

Waar ooit de motorcrosslegendes Harry en Stefan Everts thuis waren, wordt het Bikepark Maaseik ontwikkeld. Op basis van de sporen uit het verleden wordt met respect voor de natuur een technisch en uitdagend bikeparcours aangelegd voor verschillende disciplines: mountainbiken, dirt, bmx en cyclocross.  

Dit zal gebeuren door de mountainbikeschool vzw OMC, de Stad Maaseik, samen met het Nationaal Park Hoge Kempen, vanuit de werking Regionaal Landschap Kempen en Maasland en Agentschap voor Natuur en Bos.

Het Bikepark Maaseik krijgt een dubbele functie en is op dat vlak uniek:

1.     Het bikepark wordt de thuisbasis voor de wielerclub OMC, die na 10 jaar van jeugdwerking nood heeft aan een vaste trainingslocatie om de kwaliteit en groei de komende jaren te kunnen blijven garanderen. Dit door op basis van de opgebouwde expertise bij de inrichting van wedstrijden op de terril in Beringen en het meewerken aan de bouw van het bikepark van Sport Vlaanderen in Kattevennen Genk. Met dit bikepark in Maaseik zal er een aanbod van gevarieerde en technische trainingstrajecten op steile hellingen aan het bestaande aanbod worden toegevoegd. Uitzonderlijk is dat op basis van de huidige toestand met aanzienlijke hoogteverschillen een natuurlijk ogend en uitdagend parcours mogelijk is.

2.     Het bikepark ligt in Duinengordel, een natuurgebied dat sinds 2020 onderdeel is van het Nationaal Park Hoge Kempen met een totale oppervlakte van ruim 12.000 ha. Binnen dit natuurpark is er een bewegwijzerd mountainbikenetwerk van meer dan 200 km aanwezig. Naar analogie met skipistes is er een zwarte lus. Dit is een marathontraject van 80 km. Bikepark Maaseik wordt onderdeel van de blauwe mountainbikeroute in Duinengordel, geconnecteerd met dit uitgebreide netwerk en de smaakmaker in het noordoosten. Dit maakt dat dit bikepark een uitgesproken bovenlokale rol ambieert waardoor de mountainbikebeleving en aantrekkingskracht voor de routes in deze omgeving nog avontuurlijker en belevingsvoller worden.

De realisatie van het Bikepark Maaseik speelt in op de tendens van toenemende mountainbikeclubs in de ruime regio, toenemende ledenaantallen, een stijgend aantal deelnemers bij toertochten en dus ook een steeds grotere druk op de paden door de bossen en de natuur in deze buurt. Bikepark Maaseik zal voor wielerclubs, recreatieve rijders, toertochten als individuele rijders een aantrekkingspool worden. Bovendien zullen de bikeparken van Sport Vlaanderen in Genk en dit in Maaseik door de ontwikkeling van een bijkomende bewegwijzerde lus in het mountainbikenetwerk via Thorpark ontsloten worden. Hierdoor ontstaat een op zich staande lus die via een dagtocht beide bikeparken verbindt.

Bikepark Maaseik bevindt zich op een steenworp van de in ontwikkeling zijnde toegangspoort tot het Nationaal Park ’t Eilandje in Neeroeteren dat het gebied Bergerven, ten zuiden van Duinengordel zal ontsluiten. Ook de connectie met deze poort en het netwerk daar, wordt voorzien. Met de realisatie van dit bikepark versterkt Limburg zijn positie als mountainbikemekka.

Reacties(16)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Martin Boelaers
Geplaatst door:Martin Boelaers
5 jaar geleden
Dit is een mes in de rug van de hard werkende mensen van MC Maasland en alle piloten die daar groot geworden zijn.Een combinatie van motorsport-fietsen zou wel aanvaardbaar kunnen zijn.
    Profiel van luc flipkens
    Geplaatst door:luc flipkens
    5 jaar geleden
    Ik begrijp dat deze ontwikkeling gevoelig ligt door de historiek. Met mijn reactie wil ik enkele reacties in het juiste perspectief plaatsen: 1. Fietsen is verschillend van motorcrossen, en dus ook onderhevig aan andere regels; 2. De locatie is deel van het Nationaal Park Hoge Kempen, dus natuur en het gebruik zullen voor deze invulling met elkaar in overeenstemming moeten zijn. Het klopt niet dat als dit bikepark mogelijk is, ook motorcross had mogelijk moeten zijn. Ik ben akkoord dat er weinig locaties zijn om motorcross te beoefenen. Het lijkt me constructiever als iedereen die dit ook vindt, zijn energie bundelt om naar locaties te zoeken of er samen met steden en gemeenten mogelijk te maken.
      Profiel van Eddy Bokken
      Geplaatst door:Eddy Bokken
      5 jaar geleden
      Natuurlijk vind ik het een mooi initiatief, ik ben zelf een verfende fietser, maar ik draag de motorsport ook een warm hart toe! Misschien moeten ze hierover eens 2x nadenken en het parcours in zijn oorspronkelijke staat herstellen. Dan is de crosskoel multifunctioneel. Je kan er zowel winter en zomer in crossen en biken!!
      • 1 like
      Profiel van Rolly Gee
      Geplaatst door:Rolly Gee
      5 jaar geleden
      Het enige positieve in deze ontwikkeling is dat er gesport mag worden . Jammer is wel dat dit nu wel kan voor de fietsers en toen niet voor de motorcross . De omgeving kan dus nu wel anders ingekleurd worden , dit is pure discriminatie. Wat een laffe zet van de stad Maaseik . Ik ben ook voor de fietsers , maar de grove discriminatie die er nu plaats heeft kan niet . Als dit gebied recreatie wordt ,dan moet er ook MX mogelijk zijn. Anders begaat de stad Maaseik een heel zware fout in discriminatie van de sport die hun op de wereldkaart heeft gezet .
      • 1 like
      Profiel van Stefan Everts
      Geplaatst door:Stefan Everts
      5 jaar geleden
      Het motor-cross corcuit moest weg want het is geen recreatiegebied of zone. Wat is het verschil met een bikepark? Dat moet toch ook in een recreatiegebied komen? Als een bikepark mag kan er terug ge cross’t worden toch? Heb niks tegen een bikepark want fiets zelf ook graag maar de cross hebben ze ons afgepakt en dat blijft bij mij heel gevoelig onderwerp. Zeker als je het verhaal kent. MC Maasland heeft het terrein altijd op en top onderhouden en alles eraan gedaan om zeg aan de regels te houden. Hoeveel schade dit ook de economie heeft gebracht spreek geen mens over. Motorsport is een internationale sport wat veel mensen naar neeroeteren zou hebben gebracht en waardoor lokale handelaars veel inkomsten hebben door gemist. Denk maar aan tankstations, winkels, bakkers, restaurants, hotels, B&B , café’s enz enz.! De achtergrond dat we hebben opgebouwd met teuwissen & everts families is enorm en zouden vandaag nog veel mensen naar de “croskoel” brengen. Nul respect!! Bedankt ex burgemeester Cremers, vroeger stond ge op de eerste rij en daarna stak je mes in onze rug. Zo kan ik nog blijven doorgaan. Ik vraag aan alle neeroetenaren die opgegroeid zijn met de cross laat van je horen!! Dank u Stefan Everts
      • 3 likes
      Profiel van Lars Jame
      Geplaatst door:Lars Jame
      5 jaar geleden
      @Stefan Everts als het kan stem ik ook eerst voor de motorcross! 2 maten en 2 gewichten voor recreatie kan niet. Zonde dat de politiek MC Maasland niet meer steun gegeven heeft. Zonde dat er geen draagvlak wordt gecreëerd voor de inspanningen van wereldkampioenen om nrt op de kaart te zetten
        @Stefan Everts volledig mee eens Stefan , en juist daarom vind ik dat de naam Maaseik daar niet thuis hoort.
        • 1 like
        Profiel van Ad Deckers
        Geplaatst door:Ad Deckers
        5 jaar geleden
        Goed initiatief, zeker voor jong opkomend talent. Wie zou nu hierop tegen kunnen zijn??
        • 1 like
        Profiel van Lars Jame
        Geplaatst door:Lars Jame
        5 jaar geleden
        Goed initiatief, maar laat het ons bike park neeroeteren of bike park de koel noemen om de locatie te eren
          Profiel van Stan Maes
          Geplaatst door:Stan Maes
          5 jaar geleden
          Top initiatief op toplocatie!
          • 1 like
          Sta voor 💯% achter dit voorstel. Maar mijn haren gaan recht opstaan als ik de naam lees , zeker met de geschiedenis van deze site.
          • 1 like
          Profiel van Lars Jame
          Geplaatst door:Lars Jame
          5 jaar geleden
          @Pierre Vandeweerdt inderdaad. Zal toch naar eervollere naam moeten gekeken worden
            Profiel van Tovo Trix
            Geplaatst door:Tovo Trix
            5 jaar geleden
            Top!!! Wat kijk ik hier al naaruit..... Ben van Maaseik..... zalig kan ik later de zoon ook meepakken. Top initiatief 😍
            • 1 like

            Delen

            Geplaatst door

            Huidige status

            aangenomen

            Locatie

            Unable to display map. WebGL2 support is required.
            Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
            https://esriurl.com/webgl-faq
            Powered by Esri