Bij Het Ventiel draait het niet om wat verloren gaat maar om wat nog mogelijk is , samen in warme verbondenheid
Van "Wie wint het Vlaams Sportjuweel voor het Warmste Sportinitiatief 2025?"
Ga naar het project

Het Ventiel vzw is een buddywerking voor mensen met jongdementie gedragen door vrijwilligers. Het Ventiel hanteert een positieve benadering en richt zich vooral op het behoud van eigenwaarde, sociale contacten, en levenskwaliteit
De buddy’s zetten zich dagelijks vol enthousiasme en met een warm hart in. De twinkel in de ogen van de mensen met jongdementie is het mooiste en enige betaalmiddel.
Bewegen is belangrijk in onze werking. Wat goed is voor het hart, is goed voor de geest. Bewegen brengt mensen samen, zorgt voor verbondenheid. Niet de prestatie telt maar het samen zijn. Na de onherroepelijke en pijnlijke diagnose is meer mogelijk dan men denkt. We gaan voor iedereen op zoek naar nieuwe uitdagingen, nieuwe perspectieven. Dat brengt mensen met en zonder jongdementie samen. We bieden onze activiteiten voor de mensen met jongdementie gratis aan zodat deelname voor iedereen haalbaar is want jongdementie is ook financieel een harde dobber voor een gezin.
Het Ventiel is in 2015 opgestart door een partner van iemand met jongdementie en telt ondertussen ruim 230 gezinnen met iemand met jongdementie in eigen regio en kreeg al navolging in binnen- en buitenland.
Met ons jaarlijks fietsevent ‘In Het Wiel van Het Ventiel’ brengen we elk jaar zo’n 2000 fietsers samen die op die manier ook kennis maken met de problematiek.
Jouw stem voor Het Ventiel laat de ogen van mensen met jongdementie weer twinkelen ! DankDankDank
